تبیان، دستیار زندگی
افرادی که به نوعی در زمینه یادگیری مبتکر هستند، جذب بالایی را از سوی میکرو آموزش (آموزش هایی با سایزهای کوچک شده) دریافت کرده اند. در این مطلب در مورد امکاناتی که این نوع از یادگیری به ما ارائه می دهد صحبت می کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

17 منبع فوق العاده میکرو آموزش (Micro learning)

در دنیای امروز سعی بر آن است تا طرح هایی ارائه شود تا بتوان آموزش را بر پایه موبایل ها گسترش داد. به عبارتی منظور از کوتاه بودن آموزش این است که یادگیری باید سریع بوده، در قالب فیلم های کوتاه نیز ارائه شود و از همه مهم تر منابع و مراجع همواره در دسترس داشته باشند.

افرادی که به نوعی در زمینه یادگیری مبتکر هستند، جذب بالایی را از سوی میکرو آموزش (آموزش هایی با سایزهای کوچک شده) دریافت کرده اند. در این مطلب در مورد امکاناتی که این نوع از یادگیری به ما ارائه می دهد صحبت می کنیم. یادگیری به این روش علاوه بر اینکه در حال توسعه است، به صرفه و قدرتمند نیز است. خصوصا اینکه از این یادگیری می توان در اسمارت فون ها نیز استفاده نمود. این مطلب نوشته آقای Ravi Pratap Singh  در تاریخ 11 می 2014 است. 
قصد ما از بیان این مطلب آشنایی شما با رویکردهای جالب و هیجان انگیز این نوع از یادگیری است که پیشنهاد ما به شما این است که تا پایان مطلب همراه ما باشید.

منابع عالی میکرو آموزش

"نقل قول"
ٜI am always ready to learn although I do not always like being taught. ٝ- Winston Churchill
من همیشه برای یادگیری آماده ام اما علاقه ندارم که همیشه دیگران به من موضوعی را یاد دهند.
همان طور که گفته شد در بین نوآوری ها و خلاقیت های مختلفی که در زمینه آموزش رخ داده، یادگیری به شیوه میکرو یکی از پرطرفدارترین، مقرون به صرفه ترین و قدرتمندترین هاست. این نوع اموزش با پیشرفت و افزایش استفاده از تلفن همراه توسعه بیشتری پیدا کرده، چرا که آموزش هایی با اندازه های کوچک در تلفن های همراه رواج پیدا کرده است و می توانید از آموزش سریع، فیلم های آموزشی کوتاه و مراجع مفیدی استفاده کنید. در این مطلب سعی داریم مانند یک سفر هیجان انگیز شما را با مزایای و منابع میکرو آموزش آشنا کنیم.
برای شروع این سفر لازم است تا سوالاتی را در ذهن خود بسپارید.

 میکرو آموزش چیست؟ اهمیت آن در سناریوی یادگیری امروزی چیست؟ چگونه میکرو آموزش این فرصت را به ما می دهد که یادگیری قدرتمند و موثر داشته باشیم؟
 چگونه این نوع از آموزش در سراسر جهان می تواند در محل کار مورد استفاده قرار گیرد؟ چه داستان های جالبی در سازمان ها رخ داده که باعث موفقیت این نوع آموزش و موثر بودن یادگیری آن شده است؟ 
  منابع مفید در دسترس این آموزش در حرفه یادگیری کدامند؟

یافته های بزرگ

با توجه به آن چیزی که در Wikipedia بیان شده، میکرو آموزش یادگیری در واحدهای کوچک در قالب فعالیت های کوتاه مدت است. میکرو یادگیری به دیدگاهی در زمینه آموزش و پرورش اشاره دارد که استفاده از این حوزه یادگیری و زمینه های مرتبط با آن یک نوع دیدگاه جدید پارادایمی در فرآیند یادگیری ایجاد می کند که دارای محیط های با واسطه هستند.( منظور از محیط های با واسطه، نبودن در محیط اصلی است که در واقع به LMSها و ابزارهای یادگیری دارد.)

17 منبع فوق العاده میکرو آموزش

در اینجا نگاهی گذرا به اصول اولیه میکرو یادگیری می اندازیم.
1. میکرو یادگیری، گام های کوچک در یادگیری است.

(برخلاف روش سنتی که یادگیری براساس دوره های آموزشی ساعتی بود) میکرو یادگیری براساس واحدهای کوچک و برنامه ریزی شده ساخته شده و در آن از ابزار آموزشی استفاه می شود که برای آموزش های کوتاه مدت مناسب هستند. این آموزش کوتاه مدت، قابل هضم و دارای مدیریت بسیار آسان است. ( تعبیر قابل هضم از آن جهت به میکرو یادگیری تعلق گرفته چرا که آن را یادگیری ناگت نیز می نامند.)

2. میکرو یادگیری با توجه به محدودیت تمرکز و یادگیری مغز انسان بسیار مناسب است.

همان طور که در مطلب قبلی خود که در مورد جوانب مثبت و منفی میکرو آموزش بود، اشاره کردیم، تمرکز مغز انسان به اندازه 14 کاراکتر است و براساس مقاله ارائه شده از سوی MarketingProfs، "جوانان امروز توانایی لازم برای تفکر به بیش از 140 کاراکتر را ندارند". این رویکرد براساس تحقیقات انجام شده است که افراد در دور های آموزشی کوتاه مدت تمرکز بالاتری را نسبت به جلسات با ساعات طولانی دارند. جلسات طولانی مدت اضافه باری را برای مغز انسان ایجاد می کند به همین دلیل محتوای در نظر گرفته شده برای آموزش زمانی بین 3 تا 7 دقیقه دارد که با توجه به تحقیقات به عمل آمده منطبق با دامنه توجه انسان است.


3. میکرو آموزش برای زندگی و نیروی کار در دنیای امروزی مناسب است و تنها یک عملکرد یا اختراع جدید نیست بلکه کاملا منطبق با چگونگی کارکرد مغز انسان و نیروی کار امروزی است.

در دنیای امروزی مشغله بسیار زیاد است و از عهده افراد خرج است تا زمان زیادی را در کلاس های آموزشی سپری کنند به همین دلیل آموزش های کوتاه مدت این امکان را به افراد می دهد تا از آموزش و یادگیری دور نمانده و حتی در ساعات استراحت خود در محل کار می توانند فیلم های آموزشی کوتاه مدت حتی اگر به مدت 3 دقیقه باشد را تماشا کنند.
ادامه دارد...

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان